Fysiek en mentaal sterker middels voeding
Gezondheid

Fysiek en Mentaal sterker middels voeding

Fysiek en mentaal sterker middels voeding

Vaak hebben we niet door dat gezondheid, productiviteit en de kwaliteit van het leven direct gerelateerd is aan de relatie die we hebben met voeding. Het controleren van onze voedselinname is een essentiële stap voor het controleren van ons leven. In dit stuk geven wij drie ‘voedings’-lessen, om zodoende fysiek en mentaal sterker te worden.

  • U bent ‘wanneer’ u eet, graas niet als het vee.

In Surah 47, Ayah 12 van de Qur’an staat:

Zeker! Allah zal degenen die geloven en goede daden verrichten, tot de Tuinen toelaten waaronder door rivieren stromen, terwijl degenen die ongelovig zijn zichzelf vermaken en eten zoals het vee eet. Het Vuur zal hun verblijfplaats zijn.

Wat het meest opvalt aan de bovenstaande ayah is de referentie naar de manier waarop vee voedsel tot zich neemt. Neem een koe als voorbeeld, koeien staan erom bekend de hele dag door te eten. Ze lopen van het ene stuk gras naar het andere en eten steeds een beetje. Het lichaam van een koe is dusdanig geschapen dat dit een geschikte leefwijze voor hen is.  Een koe heeft namelijk meer dan 1 maag en zijn verteringsstelsel is anders ingericht dan de onze.

Wij mensen hebben maar één maag, ondanks dit zien wij vele mensen die de hele dag door eten. Vlak na het ontbijt wordt al nagedacht over het tussendoortje en wat er gegeten kan worden tijdens de lunch. Het menselijk lichaam is niet gemaakt om te grazen zoals vee dat doet. Het menselijk verteringsstelsel is gecreëerd om tijdens het verteringsproces enzymen uit te scheiden. Deze enzymen helpen het lichaam om voedsel af te breken c.q. te verteren. Je kan dit proces vergelijken met een lopende band proces in een fabriek. Is het product afgehandeld bij station A, dan gaat het door naar station B enz. enz. Beetje bij beetje wordt het voedsel steeds meer afgebroken en steeds meer opgenomen door het lichaam. Wanneer je non-stop eet gun je dit ‘fabrieksproces’ geen rust, wat resulteert in uitputting van het verteringsstelsel, met klachten zoals constipatie, maar ook het metabool syndroom.

Het bovenstaande in ogenschouw nemende, leren wij binnen de islam dat vasten een goede gewoonte is van de moslim. Als moslim hoef je niet enkel tijdens de Ramadan te vasten, sterker nog je kan van vasten een leefstijl maken. Een leefstijl die je doorzet gedurende het hele jaar. Denk aan het vasten op de maandag en donderdag en op de drie dagen van volle maan (de 13de, 14de en 15de dag van de Hijri kalender).

Een nieuwe trend is ‘intermittent fasting’, hier vast je ook maar dan op een andere manier. Bij deze speciale vorm van vasten kies je bepaalde uren waarin je niet eet. Je eet bijvoorbeeld 6 uur per dag, en de rest vast je. De cyclus van tussendoortjes, en meerdere maaltijden per dag wordt hierdoor onderbroken. Water en thee mag je wel gedurende de dag drinken.

  • U bent wat u eet. Kies hetgeen wat goed is.

Om onze energie op cellulair niveau te begrijpen is het belangrijk te kijken naar de werking van de stofwisseling ofwel metabolisme. Grofweg bestaat onze stofwisseling uit twee tegenovergestelde processen. Je hebt het anabole en het katabole proces. Anabolisme is het proces van bouwen en vernieuwen en katabolisme is het proces van afbreken. Ons lichaam gebruikt over het algemeen glucose als energiebron, dit kan het snelste verkregen worden uit koolhydraten. Maar voor het anabole proces heeft jouw lichaam meer aan de inname van eiwitten. Krijgt jouw lichaam dit niet voldoende binnen, dan is het genoodzaakt spierweefsel af te breken om zodoende aan de nodige eiwitten te komen. Dit is een zeer uitputtend proces, wat vermoeidheidsklachten met zich meebrengt. Vandaar dat men vermoeidheid ervaart wanneer deze ongezonde voeding nuttigt.

In Surah Baqarah, Ayah 168 staat:

O jullie mensen! Eet op aarde van al wat toegestaan en gezond is, en treedt niet in de voetstappen van Satan, hij is voor jullie een duidelijke vijand.

De termen die hier worden gebruikt zijn halaal (toegestaan) en Tayyib (puur/gezond). De term puur draagt verschillende boodschappen met zich mee. Bijvoorbeeld dat de bron van het voedsel ethisch verantwoord is, dat het voedsel op een natuurlijke manier verwerkt is. En dat de voedingsstoffen puur en goed voor ons zijn.

Hier komen onze eetgewoonten naar voren. Wat hebben wij eigenlijk meegekregen vanuit onze cultuur? Is dat gezond? En wat is gezond eten eigenlijk?
Eigenlijk zijn dit lastige vragen en het antwoord verschilt ook van persoon tot persoon. Om men op weg te helpen bieden wij vanuit de Hijama Kliniek het Sap Jezelf Gezond-sapprogramma aan. Binnen dit programma is een volledig dieet uitgeschreven waarbij je een grote hoeveelheid groente en fruit binnen krijgt. Je kan dit programma zien als een detox, vitamine-boost, maar ook als een manier om te beginnen met een nieuwe leefstijl. Een nieuw leven vol met energie en vitaliteit.

Het vinden van een voedingspatroon dat bij jou past is een proces. Iedereen heft namelijk een ander microbioom, waardoor het effect van een bepaald dieet bij iedereen anders uitpakt. Waar de ene persoon enorm veel baat heeft bij glutenvrij voedsel, zal de andere meer baat hebben bij paleo. Het is belangrijk dat we uitzoeken wat bij ons past en wat ons helpt om  zodoende tot een nieuwe leefstijl te komen.

Je zal merken dat zodra jij ‘tayyib’ eten gaat nuttigen je meer energie krijgt en je lekkerder in je vel gaat zitten.

 

  • U bent HOE u eet, dus vermijd ‘israaf’ (buitensporigheid)

Qur’an Surah Al A’raf, Ayah 31

O Kinderen van Adam, kleedt jullie goed en mooi voor het gebed (en bij de rondgang van de Ka’ba). En eet en drink (wat jullie maar willen), maar verspil niet door buitensporigheid. Voorzeker, Hij houdt niet van de verkwisters.

Het derde advies is eigenlijk vrij simpel. Eet, maar wees niet bovenmatig. Probeer rustig te eten zodat je lichaam de kans krijgt om te merken dat het genoeg heeft gehad. Ons lichaam heeft ongeveer 20 minuten nodig om door te hebben dat het vol zit. Wanneer wij binnen 5 minuten ons bord leegeten en vervolgens nog een bord nemen om af te sluiten met een toetje, dan merk je naderhand dat je echt veel te veel hebt gegeten.

Voedsel is een zegening en we kunnen er veel plezier van ervaren. Het uiteindelijke doel van voedsel is om ons te voorzien van de juiste energie en om onze productiviteit te verhogen. Eet normale porties en hou in de gaten wat je eet en wanneer je eet. Eet voedsel dat niet alleen Halaal is, maar ook tayyib. Drink veel water en probeer de Sunnah van onze Profeet ﷺ (vrede zij met hem) te volgen door te vasten.

Bovenstaande blog is geïnspireerd door een blog van the Productive Muslim Company.

Related Posts

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *