5 Tips voor Ramadan
Gezondheid

5 tips voor het balanceren van werk, familie en spirituele verplichtingen tijdens de Ramadan

5 tips voor het balanceren van werk, familie en spirituele verplichtingen tijdens de Ramadan

 

Thuiswerken en productiviteit gaan vaak niet hand in hand. Het brengt een zeer grote uitdaging met zich mee. Door de dag heen is er thuis heel veel te doen. Velen hebben kinderen, het huishouden, koken en soms zelfs een studie als verplichting. We willen graag een balans creëren in ons leven maar soms is het moeilijk je hieraan vast te houden. Nu de Ramadan begonnen is brengt dit nog meer verantwoordelijkheid met zich mee.

 

‘O jullie die geloven, het vasten is jullie verplicht zoals het ook verplicht was voor hen voor jullie, hopelijk zullen jullie Allah vrezen.’(2:183)

Tijdens deze gezegende maand zijn Moslims over de hele wereld bezig met aanbidding van Allah (Ibaadah). We houden ons bezig met vasten en zijn op zoek naar de genade en vergeving van Allah. De sleutel tot het behoudt van een goed werkschema en tegelijkertijd het uitvoeren van je religieuze verplichtingen is voorbereiding. Hierbij delen wij 5 tips met jullie om de drukke Ummah en hun families voor te bereiden op een productieve en succesvolle maand.

 

  1. Stel duidelijke doelen en neem gericht actie

Het is belangrijk om specifiek te zijn wanneer het aankomt op de doelen die je wil bereiken tijdens deze maand. Je kan onderscheid maken tussen ‘dagelijkse doelen’, ‘wekelijkse doelen’ en zelfs ‘maandelijkse doelen’.

Een voorbeeld van een dagelijks doel is het lezen van minimaal 1 juz uit de Qur’an per dag en het bidden van het taraweeh gebed. Een wekelijks doel houdt bijvoorbeeld in dat je minder tijd besteedt aan de computer of Netflix. Een maandelijks doel houdt in dat je meer op de lange termijn gaat nadenken, bijvoorbeeld het verbeteren van een slechte eigenschap.

Je doelen dienen specifiek, meetbaar en realistisch te zijn. Hierdoor kan je goed in de gaten houden of de doelen haalbaar zijn, en makkelijk je vooruitgang bijhouden.

Een manier om een doel meetbaar te maken is door het op te schrijven. Als jij bijvoorbeeld tijdens de Ramadan de hele Koran uit wil lezen, schrijf dan op hoe lang je hierover doet. Er zijn 30 ajza en 30 dagen in de Ramadan. Dit betekent dus dat je opschrijft dat je dagelijks1 juz gaat lezen.

Als je dit duidelijk voor jezelf opschrijft is het makkelijker je hieraan vast te houden en zo je doel te bereiken.

 

  1. Plan vooruit

Plannen kan je enorm helpen tijdens deze maand. Het bespaart tijd en geeft een echte boost aan je productiviteit. Denk goed na over alles wat je wil bereiken op een dag en maak vervolgens een plan om dit te bewerkstelligen. Maak bijvoorbeeld een simpel ‘to do’ lijstje. Hier schrijf je alles op wat je wil bereiken voor deze dag en week.

Je kan bijvoorbeeld je maaltijden gaan plannen. Schrijf alvast vooruit wat je volgende week wil gaan eten en doe je boodschappen. Hierdoor bespaar je veel tijd en geld, je bent namelijk overdag niet steeds bezig met nadenken over de avondmaaltijd. En omdat je beter over je maaltijden nadenkt eet je automatisch ook nog eens een stuk gezonder.

Een andere tip om tijd te besparen is alvast plannen dat je op sommige dagen dubbele porties kookt. Dit vries je dan in, en zo heb je ook op een onvermijdelijke hectische dag een heerlijk voedzame maaltijd klaar staan.

  1. Bepaal de prioriteit van een doel

Wanneer je begint met het maken van je dagelijkse ‘to do’ lijst, probeer dan duidelijk te maken welke taken ‘extra urgent’ zijn. Deze taken rond je als eerste af. Taken die minder belangrijk zijn en niet af komen kunnen de volgende dag weer als extra belangrijk worden gezien. Je kan bijvoorbeeld de letters A—D gebruiken om aan te geven wat extra belangrijk is.

 

  1. Wees duidelijk richting je familie

Als je weet dat je een paar uur moet werken geef dit dan duidelijk aan bij je familie. Wanneer je dit doet zullen ze je niet zo snel storen, omdat ze weten dat je druk bent. Dit kan je bijvoorbeeld ook doen als je een half uur de Qur’an wil lezen. Het schept duidelijkheid richting je gezin. Probeer je tijd effectief in te delen zodat je ook nog toekomt aan je spirituele verplichtingen en je persoonlijke doelen.

Wellicht kan je ook je familie betrekken bij de doelen die je wil bereiken deze Ramadan. Hierdoor kunnen jullie elkaar helpen, ook als het wat minder goed gaat. Stel je voor, je hebt als doel dat je je karakter wil verbeteren en daarom wilt stoppen met roddelen. Denk dan na over de redenen dat je hier soms in vervalt en vermijd deze situaties. Wanneer je het gezin inspireert hieraan mee te doen zal het enthousiasme ook een stuk groter zijn.

 

  1. Stop met uitstellen

De Ramadan is begonnen, maar dit betekent niet dat het te laat is om te beginnen met plannen. Gebruik deze maand ten goede en plan vooruit zodat jouw Ramadan productief en succesvol zal zijn.

  • Splits een grote taak in verschillende deeltaken.
  • Stel een deadline.
  • Deel je doelen met anderen, zodat ze kunnen vragen hoe het gaat.
  • Kies er echt voor om actie te ondernemen. Je doelen zijn niks waard als je geen stapjes in de juiste richting zet.

 

Vergeet ten slotte niet dat het allerbelangrijkste is dat je echt je best doet. De hoeveelheid moeite die jij stopt in de taken die je wil bereiken telt uiteindelijk het meest.

Heb jij nog handige tips om werk, familie en de Ramadan te balanceren?

Deel het met ons in de comments.

Heb jij onze andere blog over de Ramadan al gelezen? Je vind hem hier.

Bron: Productive Muslim

Related Posts

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *